پتروشیمی زنجان یک هلدینگ با سه شرکت زیرمجموعه است
مدیر عامل پتروشیمی زنجان:
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان گفت: «این شرکت یک هلدینگ با سه شرکت زیرمجموعه است؛ شرکت "اوره و آمونیاک"، شرکت "شهرک صنعتی پتروشیمی" که از معدود شهرکهای صنعتی اختصاصی کشور است، و سوم شرکت "بازرگانی پتروشیمی زنجان" که در آینده مسائل مرتبط با فروش را پیگیری میکند.»
دکتر محمدرضا مدیری که متن گفتوگوی وی با خبرنگار هفتهنامه اقتصادی "بازار امروز" در شماره 30 مردادماه این نشریه منتشر شده، در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت شرکت پتروشیمی زنجان همچنین اعلام کرد: سهامداران پتروشیمی زنجان منابع متصل به نفت ندارند. دولتی و خصولتی نیز نیستند. همچنین منابع ارزان قیمت هم در دسترس این شرکت نیست. پس تمام منابع پتروشیمی زنجان با استفاده از منابع با قیمت تعادلی تأمین شده است. با وجود همه مشکلات و اتفاقاتی که طی 9 سال گذشته رخ داد باز هم سرمایهگذاری در این پروژه شکل گرفت. پتروشیمی زنجان امروز با رفع همهی موانع و حل همهی مشکلات از معدود پروژههای آماده برای سرمایهگذاری و راه اندازی مجدد در کشور است.
وی افزود: مدیران شرکت پتروشیمی زنجان بر این باورند که در فضای عدم بهینگی حاکم بر کشور هر نوع تمرکز گرفتن در یک موضوع محتوم به موفقیت است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر 2 سهامدار حقوقی متولی در این شرکت در راستای پیشرفت و حل مسائل شرکت فعالیت می کنند، اظهار کرد: «این شرکت توانسته است که سازمان بورس را متقاعد کند که با افزایش سرمایه 530 درصدی در دو مرحله موافقت کند و در حال حاضر 200 درصد از افزایش سرمایه در مرحله نخست از محل آوردهی نقدی سهامداران محقق و تمامی بدهیها به بانکها، سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی پرداخت شده است. این مسائل در کنار هم، این شرکت را در حال حاضر در وضعیت اعتباری بسیار خوبی قرار داده است.»
وی درباره تأمین زیرساختهای این پروژه نیز گفت: قراردادی که تأمین آب پروژه و شهرک صنعتی را تضمین میکند، بسته شده و وجه آن نیز پرداخت شده است. علاوه بر این، اراضی لازم را برای خط انتقال برق پس از 5 سال توقف خریداری، قرارداد لولهگذاری خط انتقال گاز به پروژه و احداث ایستگاه گاز را در سال 94 امضا و مبالغ آن را پرداخت و مشکل خرید کمپرسورهای طرح را با زیمنس حل کردهایم و توربینهای آن بهزودی به کشور حمل خواهند شد.
مدیری افزود: در انتهای سال 94 مجدداً توسط بانک ملی به صندوق توسعهی ملی معرفی شدهایم تا با عاملیت آن بانک، مصوبهی تأمین مالی حدود 300 میلیون یورویی برای خرید تجهیزات خارجی را مجدداً دریافت کنیم و در حال حاضر در مسیر طی کردن مراحل اداری آن هستیم.
وی در بخش دیگری از این گفتوگو، در پاسخ به سوالی درباره برنامه فعالیت شرکت بازرگانی پتروشیمی زنجان، اظهار کرد: هدف شرکت بازرگانی پتروشیمی زنجان استفاده از یک شرکت معتبر بین المللی برای ایجاد شبکه فروش و یادگیری آن، و ایجاد جایگاه و برند در بازارهای بین المللی است تا بتواند در آینده در بازار اختصاصی خود به خوبی با قیمتهای قابل رقابت محصول خود را عرضه کند.
وی تصریح کرد: سابق بر این، صنعت پتروشیمی از لحاظ منابع عظیم و نرخ خوراک جذاب، از جایگاه قابل ملاحظهای برخوردار بود و محصولات بهراحتی ساخته و به مشتری در بازار تحویل داده میشد اما به همین مناسبت، یادگیری در لایههای بعدی کاسبی شکل نگرفت. لایه اولیه کاسبی تولید محصول و لایههای بعدی مواردی چون فروش آن است. زمانی که نیاز به فروش و مشکلات فروش نباشد در نتیجه یادگیری هم در این صنعت رخ نمیدهد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان گفت: شرکتهای پتروشیمی به دلیل گذراندن دورهای طلایی، متأسفانه همزمان با رشد خود نتوانستهاند شبکه و یا کانال فروش مناسبی ایجاد کنند و به همین دلیل در تهدید رقابت با سایر تولیدکنندگان قرار گرفتهاند. پتروشیمی زنجان بهدنبال پیشگیری از مواجهه با مشکلی مشابه است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این شرکت توانسته است با یکی از معتبرترین شرکتهای اروپایی با قدمتی بیش از صد سال و گردش بیش از چندین میلیارد دلاری در حوزه کود و بعضی از کالاهای اساسی دیگر، به توافق برسد و امیدوارم یادداشت تفاهم آن به زودی امضاء شود. البته پس از امضای تفاهمنامه نام آن شرکت در قالب افشای فوری، اعلام خواهد شد.
وی افزود: از این طریق در مرحله نخست فروش کالای خود یعنی « اوره» را گارانتی و در گام بعدی یادگیری را منتقل میکنیم.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی زنجان تصریح کرد: پتروشیمی زنجان به دلیل این که ساختاری هلدینگی دارد در حال حاضر پروژه اوره را در اولویت اصلی قرار داده است و پس از طی این مرحلهی آخر، یعنی دریافت اعتبارات از صندوق توسعه ملی، توجه بیشتری به توسعه شهرک صنعتی پتروشیمی زنجان خواهد کرد.
*
محمدرضا مدیری در بخش دیگری از این گفتوگو، در پاسخ به پرسش "بازار امروز" درباره وضعیت صنعت پتروشیمی اعلام کرد: دوران طلایی نفت تمام شده است و ایران به عنوان کشوری صاحب نام در حوزه انرژی، متأسفانه بازار نفت را با تصمیمات نادرست استراتژیک بر پایه تبلیغات عوامپسندانه و یا دیر تصمیمگیری از دست داده است.
وی خاطرنشان کرد: روسیه و قطر عمده گاز طبیعی موجود خود را تخصیص دادهاند اما ایران به عنوان دارنده بیشترین منابع تخصیص نیافته گاز طبیعی در جهان تقریباً تنها منبع مهم گاز دنیا محسوب میشود.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی زنجان عنوان کرد: از لحاظ ترابری ، ایران در منطقهای مناسب قرار گرفته است اما از این ویژگی ترابری به واسطهی موضوعات وابسته به سیاست منطقهای و بینالمللی خیلی بهرهمند نشدهایم.
وی با ببان این که «در صورتی که سیاستگذار کلان به سمت سیاستگذاری مناسب حرکت کند چشمانداز صنعت پتروشیمی مثبت ارزیابی می شود»، افزود: سیاستگذار باید بتواند بسیاری از بدفهمیها را در حوزهی اقتصاد انرژی در بین تصمیمگیران، مدیران و قانوننویسان اصلاح کند. به این معنی که نمایندگان به تصویر دقیقتری از اقتصاد انرژی در کلیات دست یابند.
این مقام مسئول تصریح کرد: قیمت گاز ، جهانی نیست و گاز طبیعی به واسطهی این که به حمل و شعاع انتقال وابستگی جدی دارد، قیمت آن منطقهای رقم میخورد، حمل به این مفهوم نیست که بتوان گاز را از طریق کامیون ، قطار یا کشتی جابهجا کرد.
مدیری تصریح کرد: به عنوان مثال گاز را میتوان تبدیل به مایع کرد و انتقال داد که سرمایهگذاری لازم برای آن را میشود حمل و نقل دانست. از سویی، از طریق لولهگذاری نیز این اقدام میتواند صورت بگیرد. هزینههای لولهگذاری متشکل است از هزینه سرمایهگذاری، هزینه نگهداری، هزینهی فرصت سرمایهگذاری یا سود مورد انتظار ناشی از سرمایهگذاری و در مجموع با استفاده از چنین پارامترهایی میتوان قیمت حمل را تخمین زد. بنابراین سخن از قیمت "فوب خلیج فارس" برای گاز طبیعی و تکرار دائم آن مملو از شبهههای متعدد و پایهی برداشت نادرست از موضوع قیمت گاز طبیعی در ذهن آحاد و تصمیمگیران کشوری میشود.
محمدرضا مدیری افزود: با نگاهی بلندمدت برای این که بازیگر اصلی در حوزهی گاز باشیم باید برخی از هزینهها از جمله بازاریابی و شفافیت را پرداخت کنیم. از سویی، ممکن است پایینتر آوردن قیمت عرضه از قیمت برآوردی شبه تعادلی یا در واقع همان قیمت استخراجشده از مدلی که شرح آن رفت، نوعی هزینهی بازاریابی باشد.
محمدرضا مدیری ابراز داشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس، همانند عربستان و قطر نیز، فعالیتهایی از این قبیل را انجام دادهاند و افزایش سبد داراییهای تحت کنترل خود از طریق ورود شرکای تجاری و سرمایهگذاران را، جایگزین توجه صرف به قیمت خوراک کردهاند.
این مقام مسئول تصریح کرد: متأسفانه مفاهیم مذکور به هیچ عنوان مورد توجه مدیران نیست و مفاهیم هر اندازه انتزاعیتر شده از ساختار مهندسی فاصله گرفته، در نتیجه تصمیمگیری و محاسبه را سختتر میکند. دنیای کسب و کار دیگر به سادگی سدههای قبلی نیست و بنگاهها مفاهیم جدیدی را در نحوه کسب منفعت تجربه میکنند. مصداق بارز آن صنعت "فناوری اطلاعات" است.
وی با اشاره به قیمت خوراک نیز خاطرنشان کرد: 2 دیدگاه و استراتژی اصلی درخصوص قیمت خوراک وجود دارد. نگاه نخست این که کشوری رانتمحور هستیم و سالها از این محل آسیب دیدهایم و به نوعی بچه پولداری ملی در کشور شایع بوده است. از اینرو منابع ما با سرمایهگذاریهای اشتباه و غیربهینه تلف شده است. پس برای اصلاح این رفتار باید از توزیع رانت جلوگیری کرد.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی زنجان اظهار کرد: پایه استراتژی دوم این است که ایران کشوری جوان و نیازمند اشتغال، جذب سرمایهگذارهای خارجی، وابسته کردن کشورهای منطقه است و برای عمقدهی و توسعه صنعت پتروشیمی باید قیمت خوراک را پایینتر تعیین کند.
محمدرضا مدیری گفت: معتقدم اجرای خوب در کشور غیر ممکن است. چون ساختار اقتصاد سیاسی و نظام تأمین مالی سیاست در ایران بهگونهای طراحی شده است که دولت به عنوان قوهی مجریه در تدوین و اجرای سیاست مالی بسیار کم تاثیر است و به دلیل این که از اجرای خوب عاجزیم در نتیجه هیچ زمانی نمیتوان برنامه اجرا کرد و همیشه مجبور به سیاستگذاری از طریق علامتدهی هستیم و سیگنالدهی قیمت تنها راه اصلاح نظام تصمیمگیری در سرمایهگذاریها از طریق سازوکار بازار است و این ، همه تأییدکنندهی استراتژی نخست است ولی با همهی اینها استراتژی دوم را بسیار مناسبتر از استراتژی اول ارزیابی میکنم.
وی افزود: با توجه به بیمعنایی قیمت جهانی برای گاز، میتوان قیمت مناسبی را در راستای کاهش انگیزه رانت و افزایش انگیزه سرمایهگذاری برای خارجیها، تخمین زد. به این معنی که حداقل امتیازی در جهت تعدیل ریسک کشور محاسبه شود. اگر دنیا ریسک سیاسی ایران را 8 درصد در نظر گرفته باشد در صورتی که قیمت خوراک طوری طراحی شود که 2 درصد بازده را اصلاح کند در نتیجه ریسک کشور کاهش مییابد.
محمدرضا مدیری گفت: علامتهایی هم در بازارهای دنیا برای رسیدن به چنین قیمتی وجود دارد. به عنوان مثال، اکثر نمایندگان مجلس و مدیران دولتی بر این باورند که قیمت خوراک فعلی در ایران پایین است و به سختی باور خواهند کرد که در آمریکای شمالی این نرخ بسیار پایینتر و ارزانتر است.
وی ابراز داشت: شنیدهام که این موضوع در مذاکرات اولیهی یکی از شرکتهای معتبر آلمانی برای سرمایهگذاری در صنعت پتروشیمی طرح شدهاست و قیمت 6 سنت برای خوراک گاز طبیعی رقمی قابل رقابت و نه پایینتر از کشورهایی همانند آمریکا، پیشنهاد شده است. خلاصه اینکه میتوان قیمتی را تخمین زد که انگیزه رانتجویی را در سرمایهگذاری تحریک نکند، ولی امکان رقابت برای جذب سرمایهگذاران بالاخص سرمایهگذاران خارجی را فراهم کند.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی زنجان اذعان داشت: تصمیمگیری ها نباید بر حسب کلیات شکل بگیرند، مدیران تصمیمگیر باید جزئیات را مد نظر قرار دهند. در غیر این صورت تصمیم اتخاذ شده کاملاً تصادفی خواهد بود. اگر در اثر بدشانسی کلیات هم جهت با جزئیات نباشد هرز منابع را در پی خواهد داشت.
*
محمدرضا مدیری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا بورسکالا بستری امن برای عرضهی محصولات پتروشیمی است یا خیر؟، نیز گفت: فرض اولیه در بورس رقابت با یکدیگر است. بورس با تحمیل هزینههای شفافیت، کمک میکند که قیمت تعادلی کشف شود. در بورس کالا زمانی که عرضه تحت فشار تقاضا قرار دارد کشف قیمت تعادلی با مشکل مواجه میشود.
وی اظهار کرد: اگر برای عدهای تحت هر عنوانی سهمیه در نظر گرفته شود و "مانع ورود" درست شود به نوعی با این اقدام مکانیسم بازار زیر سوال میرود. در نقطه مقابل، اگر "بورس کالایی" داریم که برای آن "مانع ورود" وجود ندارد، قواعد تنظیمکننده خارج از قواعد و روح بازار آزاد وجود ندارد به طور قطع بورس کالا امنترین مکان برای عرضهی هر نوع کالای دارای قابلیت خواهد بود.
وی تأکید کرد: درک من این است که بورس کالا به حد کفایت ویژگیهای بازار حائز رقابت را ندارد و در صورتی که به چنین ویژگیهایی دست پیدا کند قاعدتاً مکان مناسبتری برای معاملات خواهد بود.
*
مدیر عامل شرکت پتروشیمی زنجان با اشاره به سرمایهگذاران خارجی نیز تصریح کرد: ورود سرمایهگذار خارجی یک ضرورت برای اقتصاد ایران محسوب میشود. دورههای مختلف رشد در اقتصاد ایران طی 40 سال گذشته، موتورهای محرک متفاوتی داشته است. مثلاً در دورهای از طریق خرج کردن به اهداف توسعهای و رشد اقتصادی میرسیدم و یا در دورهای نهچندان دور سهم درآمدهای نفتی نسبت به "تولید ناخالص ملی" سهم جدیای بود. امروز در دوره ای قرار نگرفتهایم که تنها با افزایش سرمایهگذاری به رشد و توسعه برسیم. حدس میزنم در دههی پیشرو دیگر اقتصاد ایران تنها از مسیر سرمایه رشد نخواهد کرد.
وی تأکید کرد: تنها راه توسعه و رشد اقتصادی پایدار بیش از 3 و یا 4 درصد، افزایش بهرهوری است. به دلیل دخالت دولتها روند اقتصاد کند می شود اما در صورتی که اقتصاد رها باشد بهطور خودکار هر سال 2 تا 3 درصد رشد خواهد داشت.
این مقام مسئول با اشاره به این که «برای افزایش رشد اقتصادی باید زحمت کشید و به بهرهوری رسید»، افزود: توانایی بسیار بالایی در مهندسی تفصیلی تکنولوژیهای خریداری شده و اجرای آنها در سطح منطقه داریم اما در این که تغییری جدی در طرح خریداری شده بدهیم، ناتوانیم. باید با هدایت صاحبان دانش این نوع دانش که دانشی نهانی است، بهطور سینهبهسینه انتقال یابد و از این طریق سازمانهایی یادگیرنده که حلقهی دوم یادگیری در آنها نهادینه شده است، بهتدریج شکل بگیرند تا بشود گام بزرگی در مسیر توسعه برداشت.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی زنجان بیان کرد: در حال حاضر باید با تقویت انگیزه سرمایهگذاری چنین دانش نهانیای را وارد کرد و به نوعی اجازه داد مدیران، مهندسان، کارگران و بهطورکلی نیروی انسانی داخلی، نحوهی کارکردن و فکر کردن شرکتهای در کلاس بینالمللی را یاد بگیرند.
محمدرضا مدیری گفت: برای روشن شدن بحث، دقت کنیم که امروزه به همت تلاش مدیران نسل قبل، صنایع پتروشیمی بسیار خوبی را میسازیم اما متأسفانه نمیتوانیم قدمی جلوتر برداریم و نمیتوانیم نوآوری کنیم. اگر بتوانیم در گام بعدی مدیریت را یاد بگیریم، بههمراه ایجاد انگیزه بهرهوری، بهطور قطع به بهرهوری خواهیم رسید.
وی گفت: برای رسیدن به انگیزهی بهرهوری باید تحت فشار بود و تا زمانی که کسب و کارها از یکسو از محل تورم، انواع رانت مانند خوراک ارزانقیمت و انواع روشهای غیر رقابتی ارتزاق شوند و از سوی دیگر اسیر انواع قیمت غیرتعادلی از جمله قیمت نیروی کار و انحصار در تأمین مالی باشند، بهرهوری بیمعنا خواهد بود.
این مقام مسئول اذعان داشت: به عنوان مثال، اگر تمام بودجهی کشور صرف تبلیغات در صدا و سیما و رسانهها به منظور کاهش مصرف آب شود در نهایت شاید 10 درصد موفقیت کسب شود ولی اگر قیمت آن اصلاح شود، نتیجه شگفتآور خواهد بود. خبر بد این است که بهرهوری هم بههمین گونه است و با تبلیغات متولد نمیشود.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی زنجان ابراز داشت: در پیوند با بحث قیمت خوراک، چنین نیازهای یادگیریای را نیز باید مدنظر قرارداد. علاوه براین که چون دیگر "بابای پولدار" وجود ندارد و باید تأمین مالیها از محل منابع بسیار محدودتر از قبل انجام شود و کشور توان انجام پروژههای چند میلیارد دلاری را ندارد، باید از پتانسیل برجام استفاده و به ضرورت حضور سرمایهگذار خارجی توجه بیشتری کرد.
(به کانال خبری پتروشیمی زنجان بپیوندید)
فایل PDF مصاحبه در هفته نامه بازار امروز