Menu
سومین مرحلۀ افزایش سرمایۀ پتروشیمی زنجان به تصویب مجمع فوق‌العاده این شرکت رسید

سومین مرحلۀ افزایش سرمایۀ پتروشیمی زنجان به تصویب مجمع فوق‌العاده این شرکت رسید

مجمع عمومی فوق‌العادۀ شرکت صنایع کشاورزی و کود (پتروشیمی) زنجان (نوبت دوم)، پس از تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار، با افزایش سرمایۀ این شرکت به میزان 75 درصد از محل مطالبات حال‌شده و آوردۀ نقدی سهام‌داران موافقت کرد.

مدیرعامل این شرکت گفت: ماه گذشته سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را صادر کرد و در پی تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده در جلسۀ یکشنبۀ گذشته (16 بهمن) در زنجان، مراحل اداری این افزایش سرمایه بلافاصله شروع شده است.

دکتر محمدرضا مدیری گفت: سرمایۀ ثبتی این شرکت از ابتدای پذیره‌نویسی تا 9 سال بعد از آن، در رقم 56 میلیارد تومان ثابت مانده بود که به نوبۀ خود تأمین مالی پروژه را دچار مشکل جدی ساخته بود. این سرمایه طی دو مرحله در سال‌های 94 و 97 و از محل آوردۀ نقدی سهام‌داران به 350 میلیارد تومان رسیده که پس از پایان مرحله سوم (مرحله جاری)  این رقم به 612.5 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی افزود: سازمان بورس با مرحلۀ چهارم افزایش سرمایه نیز موافقت کرده که 262.5 میلیارد تومان دوباره از محل آوردۀ نقدی سهام‌داران و حدود 500 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد بود که به این ترتیب طی دو سال آینده سرمایۀ ثبتی شرکت به حدود 1381 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی با تأکید بر اعتبار 600 میلیون یورویی برای بهره‌برداری از طرح پتروشیمی زنجان، اظهار کرد: بخشی از تأمین مالی شرکت به میزان 306 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی است که برای استفاده از آن ضروری است سهام‌داران 77 میلیون یورو آورده داشته باشند که سال 97، 32 میلیون یوروی آن پرداخت شد و 45 میلیون یوروی باقی نیز باید تأمین شود.

وی افزود: کاهش شدید ارزش پول ملی طی سال‌های اخیر با وجود ثابت ماندن اعتبار 600 میلیون یورویی برای بهره‌برداری از طرح، مبلغ سرمایه‌گذاری ریالی طرح را به نحو قابل‌توجهی افزایش داده است.

مدیری با اعلام اینکه از 262.5 میلیارد تومانی که در مرحلۀ سوم افزایش سرمایه از محل آوردۀ نقدی سهام‌داران تدارک دیده می‌شود به طور عمده بدهی به بانک آینده تسویه می‌شود، افزود: با تتمه آن نسبت به گشایش اعتبار اسنادی جدید برای خرید تجهیزات اقدام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود (پتروشیمی) زنجان با اعلام پیشرفت فیزیکی 48 درصدی پروژه، با ابراز نارضایتی از سرعت و نحوه پرداخت‌های ارزی از محل اعتبارات مسدود شده صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی، از حمایت و پیگیری‌های گستردۀ دکتر محسن افشارچی، استاندار، دکتر مصطفی طاهری، نمایندۀ زنجان و طارم و دکتر مرتضی خاتمی، نمایندۀ ماهنشان و ایجرود در مجلس قدردانی کرد و گفت: پیش از این غیر از آقای درویش‌ امیری، استاندار اسبق، این طرح از سوی مقامات ارشد و نمایندگان استان نه تنها پشتیبانی نشد بلکه گاهی موانعی بر سر راه آن گذاشته شد.

دکتر مدیری در تبیین روند تأمین مالی این طرح ملی تصریح کرد: با وجود ارزش 600 میلیون یورویی این طرح، معادل ارزی سرمایۀ جذب شده از محل پذیره‌نویسی و فروش سهام در سال 85، حدود 50 میلیون یورو بود که فاصلۀ زیادی با 600 میلیون یورو داشت و با سقوط ارزش پول ملی، نیاز ریالی پروژه به‌طور مرتب افزایش یافته است.

وی گفت: بعد از حدود 8 سال توقف عملیات اجرایی، پیمانکاران از اردیبهشت سال 99 دوباره در این طرح فعال شده‌اند و هم‌اینک پیمانکاران پست برق، مخازن آب، برج‌های فرآیندی و تأسیسات زیرزمینی به¬طور همزمان در سایت پروژه مشغول به فعالیت‌اند.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: اگر سهام‌داران زنجانی در افزایش سرمایۀ مرحلۀ سوم مشارکت نکنند، نسبت سهام ایشان  به کل کاهش می‌یابد، لذا امیدوارم سهام‌داران صبور در این گام‌های مهم و پایانی نیز مشارکت کنند و منافع طولانی‌مدت استقرار این صنعت عظیم را در زنجان مد نظر قرار دهند.

وی گفت: جزئیات نحوۀ شرکت در افزایش سرمایه طی یک ماه آینده از طریق سامانۀ سجام و یا پست به اطلاع سهام‌داران محترم خواهد رسید و اگر سهام‌داری تغییر آدرس داده ضروری است طی تماس با امور سهام شرکت یا حضور در محل دفتر آن، نسبت به اصلاح آدرس خود اقدام کند.

Print
1260 رتبه بندی این مطلب:
1/5

انتخابگر پوسته

دی ان ان