Menu
در سال جاری سهام‌داران خبرهای خوش بیشتری نسبت به سال قبل خواهند شنید
amiri
/ دسته ها: اخبار عمومی

در سال جاری سهام‌داران خبرهای خوش بیشتری نسبت به سال قبل خواهند شنید

متن گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود [پتروشیمی] زنجان با هفته‌نامه بورس

تولید اوره همچنان با حاشیه سود بسیار خوب

اشاره - یکی از صنایع تولیدی که در رونق اقتصادی کشورمان اهمیت قابل تاملی دارد صنعت پتروشیمی و حوزه‌های مرتبط با آن است؛ براین اساس صنایع پتروشیمی زنجان در سال ۱۳۸۵ تأسیس شد. این شرکت در بخش‌های احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری شهرک‌ها و کارخانجات صنعتی همچون تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات صنعتی و پتروشیمی، واردات و صادرات تمامی کالاهای مجاز صنعتی و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی فرآورده‌های فرعی و مشتقات فعالیت دارد. از سوی دیگر براساس تصمیم هیئت مدیره شرکت به دلیل اینکه تولید کود اوره به عنوان محصول اصلی پتروشیمی زنجان مد نظر قرار گرفت، در سال ۱۳۹۷ به نام «شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان» تغییر نام داد و در حال حاضر با نماد "زنجان" در بازار پایه زرد فرابورس جای دارد. برای آشنایی با برخی برنامه‌های شرکت مذکور در گفت‌وگویی نظرات محمدرضا مدیری، مدیر عامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان را جویا شدیم.


شکل‌گیری پتروشیمی زنجان و تأمین مالی طرح های آن چگونه انجام شد؟

پتروشیمی زنجان یکی از طرح‌های درون سرزمینی است که اواسط دهه ۸ کلید خورد و تأمین مالی را از طریق پذیره‌نویسی بازار فرابورس آغاز کرد. این طرح ها شامل پتروشیمی گلستان، لردگان و زنجان بودند به طوری که همگی آنها از نظر تکنولوژی مانند هم هستند. این سه طرح اوایل دهه ۹۰ به مشکلات تحریم بر خورد، چون لردگان سهام‌دار عمده داشت تأمین مالی شد و راه خود را از دو طرح دیگر جدا کرد که امسال هم قرار است به تولید برسد اما دو طرح دیگر - زنجان و گلستان -  باقی ماندند که تأمین مالی‌شان انجام نشد. ز سال ۱۳۹۳ با اصلاح ساختار و حل مشکلات اساسی شرکت پتروشیمی زنجان، طرح تأمین و ساخت پروژه مجددا شروع شده است. باید اشاره مهم، نداشتن تأمین مالی در سال‌های گذشته باعث تأخیر این روند شد. برای نمونه لردگان بعد از یک دهه هنوز به تولید نرسیده است؛ به نظر بنده اساسا برنامه‌ریزی مالی مناسبی در کار نبوده است. البته در عین حال نبود چشم‌انداز تأمین مالی از خطاهای استراتژیک مدیران سابق وسهامداران قبلی بوده است. در هر حال آن زمان به پایان رسید و امروز پتروشیمی زنجان در حال ساخت است. هزینه کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز پروژه پتروشیمی ۶۰۰ میلیون یورو است که ۳۰۶ میلیون یوروی آن از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک ملی تضمین شده است. همچنین تأمین مالی مهم‌ترین مشکل شرکت از بدو تاسیس تاکنون بوده که با همکاری دولت و سهامداران حل شد. سال گذشته برای اولین بار ۱۵۷ میلیون یورو گشایش اسناد اعتباری انجام شد و شرکت توانست به وسیله این اعتبارات، تجهیزات را خریداری کرده و لیسانس‌های خود را به روزرسانی کند. همچنین در قالب یک ال. سی(اعتبار اسنادی) ۳۸۳ میلیون یورویی تأمین خواهد شد که در چند بخش این منابع جذب می‌شود. از ۳۸۳ میلیون یورو، ۷۷ میلیون یورو آورده سهامداران است که در حال حاضر از کل ۳۸۳ میلیون یورو، ۱۵۷ میلیون یورو گشایش اعتبار شده و در جهت خرید تجهیزات و خدمات مهندسی در حال استفاده و روشن است. همچنین از این ۱۵۷ میلیون یورو، ۳۲ میلیون یورو توسط سهامداران نقدی تأمین شده و مابقی از محل صندوق توسعه ملی خواهد بود. همان طور که اشاره کردم، کل سرمایه‌گذاری طرح حدود ۶۰۰ میلیون یورو است، از این ۶۰۰ میلیون یورو، ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی و مابقی هم از محل آورده سهامداران و یا با دریافت تسهیلات ریالی کوتاه‌مدت انجام شده است.

 

لیسانس طرح ها مربوط به کدام کشورهاست؟

لیسانس طرح آمونیاک از شرکت کازاله سوئیس است. لیسانس طرح اوره هم از شرکت استمی کربن هلند است که مهمترین شرکت صاحب نام دارنده دانش فنی خط تولید اوره در دنیا محسوب می‌شود.

 

سهامداران عمده شرکت چه ترکیبی دارند؟

سهام‌دار عمده پتروشیمی زنجان، گروه مالی دانایان پارس است. همانطور که از اسمش هم مشخص است یک گروه مالی است. اگرچه کار اصلی شرکت سرمایه‌گذاری دانایان پارس فعالیت در بازار سرمایه است اما باید اشاره کنم تأمین مالی شرکت هم با کمک سهامداران عمده پیش رفته است. همان طور که اشاره کردم، کل سرمایه گذاری طرح حدود ۶۰۰ میلیون یورو است که از این ۶۰۰ میلیون یورو، ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی و مابقی هم از محل آورده سهام‌داران و یا با دریافت تسهیلات ریالی کوتاه مدت انجام شده است.

 

تأمین تجهیزات پروژه چگونه صورت گرفته است؟

در حال حاضر میزان تجهیزات لازم برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی، ۶۰ درصد وارداتی و ۴۰ درصد ساخت داخل هستند. در خریدها مشکلی نداشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم تمامی تجهیزات مهم را از شرکت‌های صاحب‌نام اروپایی خریداری کنیم. البته توانسته‌ایم با راه‌هایی این خریدها را انجام دهیم و مسئله خاصی نبوده است. درک کلی‌مان این است که پتروشیمی زنجان روند رو به جلویی دارد. همچنین شرکت پیدک کارهای مهندسی و یک شرکت آلمانی هم به عنوان پیمانکار، کار خرید تجهیزات را انجام می‌دهند.

 

سرمایه‌گذاری در حال بهره‌برداری، چقدر برآورد می‌شود؟

از کل سرمایه گذاری طرح بیش از ۱۵۰ میلیون یورو کارهای انجام شده تاکنون است. در سال گذشته هم ۱۰۰ میلیون یورو از سفارش های خرید و ساخت تجهیزات انجام شد. در واقع سفارش‌های مربوط به تجهیزات بخش اول اعتبار اسنادی تقریبا انجام شده است. بخش اول مقدمات گشایش اعتبارات اسنادی بعدی هم به موازات در حال انجام است. البته زمانی اجرایی می‌شود که در مسیر برنامه‌ریزی شده برای ساخت پروژه زمان آن برسد.

 

تولید اوره به چه صورت است و قیمت آن بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

پاسخ به این سؤال نیازمند توضیح مفصل و البته شناخت بازار است. برای تولید اوره نیاز به آمونیاک است و روش معمول تولید آمونیاک هم از طریق زغال سنگ و گاز طبیعی است. البته قیمت گاز طبیعی رابطه‌ای با قیمت انرژی در دنیا دارد و از سویی قیمت تمامی حامل‌های انرژی به طور عمده با قیمت نفت رابطه دارد. مثلا برای متانول، تقریبا یک همبستگی میان قیمت متانول و قیمت نفت وجود دارد. یعنی اگر قیمت نفت سقوط کند قیمت متانول هم کاهش می‌یابد. اما قیمت اوره فقط به قیمت نفت (انرژی) ارتباط ندارد. چرا که اوره مصرف عمده‌اش در کشاورزی است به طوری که حتی با کاهش و سقوط قیمت نفت، قیمت این نهاده به همان نسبت کم نمی‌شود و مصرف غذا تابع جمعیت است. از آنجایی که سطح رفاه در حال افزایش است، این موضوع مصرف اوره را افزایش می‌دهد و در عین حال قیمت را هم در سطح بالایی نگه می‌دارد. در نگاه بلند مدت هم باید به این نکته توجه کرد که چین بزرگترین تولیدکننده و هم بزرگترین واردکننده اوره است ولی اوره تولیدی چین عمدتا از طریق مصرف زغال سنگ است. با توجه به آلایندگی این ماده و مطابق پیمان آب و هوایی پاریس، چین تعهداتی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای دارد. از این رو کارخانه‌های تولید اوره با بهرهوری کم به تدریج در چین در حال تعطیل شدن هستند. همچنین مازاد تولید جهانی اوره کاهش یافته است و نقاط تعادلی تولید جدیدی در بازار تولید اوره دنیا در حال شکل گیری است.

 

قیمت تمام شده تولید اوره چقدر است؟

در مورد قیمت تمام شده اوره اگر بخواهیم اوره را با متانول مقایسه کنیم، اوره ۱۰۰ دلار در هر تن قیمت تولیدش برآورد می‌شود. این رقم البته بدون احتساب هزینه مالی و استهلاک است. هزینه تولید برای متانول ۱۶۰ تا ۱۷۰ دلار در هر تن است که این قیمت‌ها با توجه به قیمت‌های قبلی کار است. با اینکه گاز در ایران گران فروخته می‌شود و می توان قیمت آن را با کشورهای آمریکای شمالی مقایسه کرد، همچنان تولید اوره حاشیه سود بسیار خوبی دارد. قیمت گاز طبیعی در پتروشیمی‌ها، مثل پتروشیمی زنجان، دو نوع بوده یکی قیمت خوراک و دیگری قیمت سوخت است. این قیمت برای سوخت ۵ سنت در هر مترمکعب و برای خوراک حدود ۹ سنت در هر مترمکعب است که این همه بستگی به فصول مختلف سال دارد. این قیمت‌ها البته مربوط به قیمت نفت ۵۰ و ۶۰ دلاری بوده است. با توجه به کاهش قیمت نفت، انتظار می‌رفت که قیمت اوره حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یاید و همین هم رخ داد. اما باید اشاره کنم که حاشیه سود برای اوره خوب است حتی زمانی که قیمت اوره کاهش می‌یابد و به حدود ۲۰۰ دلار می‌رسد. حاشیه سود شرکت‌های اوره‌ساز مناسب است اما در مورد متانول با سقوط قیمت نفت قیمت متانول به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و شرکت‌های متانول تحت فشار قرار می‌گیرند و حاشیه سود چندانی برایشان باقی نمی‌ماند چرا که عمده درآمد، صرف هزینه‌ها می‌شود.

 

چه برنامه‌ها و اهدافی را برای سال جاری مد نظر دارید؟

اصلی‌ترین برنامه ما در سال جاری، جلب نظر هیئت مدیره و سپس مجمع برای افزایش سرمایه است. همان طور که بیان شد حدود ۱۰۰ میلیون یورو از کارهای انجام شده در پتروشیمی زنجان در سنوات خیلی قبل صورت گرفته است. علاوه بر این، سایر دارایی‌های شرکت با قیمت‌های تاریخی تملک شده‌اند و همه اینها باید به قیمت‌های روز مجددا ارزیابی شوند تا ساختار مالی شرکت‌ها بهبود پیدا کند. همچنین در این روند امسال گشایش حدود ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون یورو دیگر از اعتبار اسنادی پروژه در دستور کار خواهد بود. افزایش جبهه‌های کاری در سایت پروژه نیز در سال جاری از اهم فعالیت‌ها خواهد بود. به نظر می‌آید در سال جاری سهام‌داران نماد "رنجان" خبرهای خوش بیشتری نسبت به سال قبل خواهند شنید. همچنین در سال جاری سرمایه شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان برای بار سوم در صورت تصویب هیئت مدیره و مجمع عمومی افزایش یافته و به ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. البته از ابتدا تاکنون این شرکت دو بار افزایش سرمایه داشته، به طوری که از سال ۸۵ تا ۹۵ میزان سرمایه تبتی شرکت ۵۶ میلیارد تومان بود که با افزایش به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده و با افزایش سرمایه در سال جاری، سرمایه این شرکت دو برابر میزان کنونی خواهد شد.▪️

 

آخرین خبر: موافقت هیئت مدیره با مرحله سوم افزایش سرمایه

به کانال پتروشیمی زنجان بپیوندید(به کانال خبری پتروشیمی زنجان بپیوندید)به کانال پتروشیمی زنجان بپیوندید

Print
3209 رتبه بندی این مطلب:
4/8
 

انتخابگر پوسته

دی ان ان