Menu
استاندار زنجان و هیئت همراه از سایت پروژه بازدید کردند
مدیر سایت

استاندار زنجان و هیئت همراه از سایت پروژه بازدید کردند

پیش از ظهر پنج‌شنبه (دهم شهریور) آقای دکتر محسن افشارچی (استاندار) به همراهی آقای دکتر مرتضی خاتمی (نماینده منطقه در مجلس)، حجت‌الاسلام مقدمی (امام جمعه زرین‌آباد) و جمعی از مدیران ارشد استانی و مدیران محلی از سایت پروژه پتروشیمی زنجان بازدید کردند.

دکتر محمدرضا مدیری (مدیر عامل پتروشیمی زنجان) و مهندس شاهو عبداللهی (مدیر مهندسی و ساخت پروژه) علاوه بر تشریح روند امور در حوزه تامین منابع و ساخت پروژه، به سوالات استاندار زنجان پاسخ گفتند. در استقبال از هیئت بازدیدکننده، مهندس سیدافضل موسوی (رئیس هئیت مدیره پتروشیمی) نیز حضور داشت.

در بخش پایانی این بازدید استاندار زنجان، مدیرعامل پتروشیمی و نماینده ایجرود و ماهنشان به سوالات خبرنگاران حاضر پاسخ گفتند.

*  استاندار زنجان: اجرای طرح پتروشیمی زنجان با تمام توان گره‌گشایی و تسهیل‌گری می‌شود

استاندار زنجان گفت: پروژه پتروشیمی زنجان از جهات مختلف برای مردم استان مهم است و تعداد زیادی سهام‌دار آن هستند از این رو ادامه اجرای این طرح با تمام توان، گره‌گشایی و تسهیل‌گری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن افشارچی روز پنحشنبه در سفر به شهرستان ایجرود و بازدید از طرح پتروشیمی زنجان در این منطقه افزود: مردم استان به خصوص سهام‌داران شرکت انتظار دارند که طرح هرچه زودتر به نتیجه برسد و این در حالی است که بهره‌برداری از آن آورده بزرگی به همراه داشته و اقتصاد کل استان را متحول می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در سیستم دولتی آماده گره‌گشایی از کار این شرکت هستیم یادآورشد: در حوزه فاینانس، مسایل گمرکی، نیاز به انرژی در فرایند کار، پیگیری امور از بانک مرکزی و هر چیزی که احساس می‌شود به عنوان ساختار دولتی می‌توانیم تسهیل‌گر و گره‌گشا باشیم پای کار هستیم.

افشارچی با اشاره به (یکی از) بزرگترین و مهم‌ترین (موانع) ایجاد شده برای این شرکت، اظهار داشت: این مشکل در ارتباط با اعتبارات ارزی سود و بهره بانکی آن اعتبارات بود که با پیگیری‌های لازم اتفاقات مثبتی در این خصوص افتاد.

وی یادآورشد: دولت زمانی‌که سهام‌دار این شرکت بود وجوهی را به پیمانکاری داده بود که آن وجوه به پتروشیمی زنجان نرسیده بود در حالی‌که از پتروشیمی زنجان مطالبه می‌شد که با کار فنی و دخالت و کمک استاندار و نمایندگان استان و توجه لازم شرکت ملی پتروشیمی به مدارک موجود، حق به استان زنجان رسید و این مشکل طرح رفع شد.

استاندار زنجان تاکید کرد: در مقابل، انتظار این است که تا جایی‌که امکان دارد کارهای این شرکت تسریع، ایجاد سایت و موازی‌سازی کارها، خرید اقلام کاری و تامین مالی در زمان کوتاهی انجام و شرکت سرپا، مردم بیش از پیش امیدوار و اقتصاد استان متحول شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید، حضور استاندار و مسئولان استان را در این سایت نشانگر عزم و سعی جدی استاندار زنجان برای رفع مشکلات آن در کمترین زمان ممکن ذکر کرد.

مرتضی خاتمی افزود: کار این طرح باید جدی‌تر و سریع‌تر پیش برود و همگام با مسئولان استان مجمع نمایندگان هم در امر تسهیل‌گری پای کار هستند و انتظار داریم مدیرعامل و دیگر مسئولان این مجموعه کمک‌های بیشتری از همه ما بگیرند تا روند کار دچار وقفه و کُندی نشود.

* مدیرعامل پتروشیمی زنجان: [اگر بانک مرکزی به تعهدات خود در قبال صندوق توسعه ملی و این طرح مقید باشد] طرح پتروشیمی زنجان سال ۱۴۰۳ به فرایند شروع تولید می‌رسد

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (پتروشیمی سابق) گفت: اگر بانک مرکزی به تعهدات خود در قبال صندوق توسعه ملی و این طرح مقید باشد و به مشکلات دیگری بیرون از سایت مانند آب، برق و خوراک مواجه نشویم این شرکت سال ۱۴۰۳ به فرایند شروع تولید خواهد رسید.

محمدرضا مدیری روز پنجشنبه در جریان بازدید استاندار زنجان این طرح در جمع خبرنگاران افزود: پتروشیمی زنجان طرح ۶۰۰ میلیون یوریی است که فقط پنج درصد آن تاکنون از منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است و از کل پیشرفت فیزیکی هم حدود ۱۰ درصد از آن منابع تامین شده است.

وی یادآورشد: ممکن است با تامین مالی پنح درصد تا ۴۰ درصد به پیشرفت برسیم ولی با پنج درصد نمی‌توان کار را ۱۰۰ درصد انجام داد.

مدیری اظهار داشت: بانک مرکزی باید به تعهد خود در این طرح پایبند باشد به این معنی که پول سندی را که ارسال می‌شود به پیمانکار پرداخت کند و تاخیر غیرمعقول و غیرمنطقی در این پرداخت نداشته باشد این درحالی است که در دولت قبل طی سال ۹۸ تا اسفند ۹۹ حتی یک یورو از بانک مرکزی دریافت نکردیم.

وی تصریح کرد: در زمان دولت گذشته مصوبه هیئت دولت و مصوبه صندوق توسعه ملی را گرفتیم و ال. سی. بازکردیم تا روزی‌که مسدودی ارزی این شرکت درست شود دقیقا مصادف شد با روزی‌ که رییس‌جمهوری آمریکا از برجام خارج شد و روزی که ال.سی شرکت باز شد سه روز قبل از بازگشت تحریم‌ها بود که در آن موقع شروع به کار کردیم اما بانک مرکزی از سال ۹۸ هیچ مبلغی به این شرکت نداد و هر آنچه اقدام شده است از منابع خود شرکت پتروشیمی و قرض از بیرون ایران است نه صندوق توسعه ملی.

مدیری با بیان اینکه ادارات مختلف کمک‌های بسیاری به این شرکت کرده‌اند، گفت: در تیم زنجان امروز، استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، بانک ملی و صندوق توسعه ملی حامی طرح هستند و این بهترین فرصت و غنیمت برای شرکت است.

وی با بیان اینکه این آخرین شانس پروژه پتروشیمی زنجان است تصریح کرد: اگر در این دوره شرکت را نسازیم دوباره به چالش‌های قبلی بر خواهیم گشت و تمام تلاش ما در این دوره این است که خط مرز خود را با وظایف حاکمیتی بکشیم یعنی بعد از آن وظیفه‌ای دولتی برای این پروژه نباشد.

مدیری به موضوعات مربوط به اراضی پتروشیمی زنجان اشاره کرد و گفت: همه این خریداری شده‌اند و عمده سند دارند اما بعد از راه اندازی طرح شمیم برخی مشکلات نیز از این بابت برای شرکت ایجاد شده است و گاه سالانه قریب به ۳۰ پرونده در محاکم قضایی در این خصوص داریم که وقت و هزینه زیادی را از ما می‌گیرد و لاینحل باقی می‌ماند.

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (پتروشیمی سابق) افزود: این شرکت زنجیره به هم پیوسته‌ای است که به خودی خود رشد نمی‌کند و تمام حلقه‌های این زنجیره منطقه‌ای، ملی، تامین مالی و سهام‌داران باید باهم کار کنند تا این طرح به نتیجه مطلوب برسد.

وی با تاکید بر اینکه هماهنگی و همکاری استاندار و نمایندگان استان و پای کار آمدن صندوق توسعه ملی برای اولین بار پس از سال ۹۶ را باید به فال نیک گرفت، ابزار امیدواری کرد، تحولات مدیریتی کشور این تیم را از هم نپاشد.

مدیری گفت: مجموع [خرید] مهندسی تجهیزات شرکت ۳۹۰ میلیون یورو است و حدود ۲۹۰ میلیون یورو  از آن سفارش‌گذاری شده است و از این میزان حدود ۶۰ میلیون یورو وارد شده است.

وی اظهار داشت: تا پایان سال میلادی باید ۳۰ میلیون یورو دیگر وارد کشور شود که به تدریج وارد می‌شود و حدود ۹۰ میلیون یورو از کل تجهیزات طرح را هنوز سفارش‌گذاری نکرده‌ایم که در سال ۱۴۰۱ سفارش‌گذاری خرید ما تمام می‌ شود.

مدیری یادآور شد: قطع جریان مالی کار شرکت را متوقف میکند چراکه سازندگان، کار خود را تعطیل می‌کنند تا پول خودشان را بگیرند و ریسک را کاهش دهند.

وی با بیان‌ این‌که این اطمینان را می‌دهیم که مسایل بزرگ شرکت را در این دوره حل کرده‌ایم، گفت: پتروشیمی زنجان، طرح بزرگی است که اجرای آن از توان، اراده و قلم یک نفر خارج است و اگر همکاری‌های لازم نباشد به نتیجه نرسیده و منجر به زیان همه استان خواهد شد.

Print
1105 رتبه بندی این مطلب:
5/0

انتخابگر پوسته

دی ان ان