Menu
واکنش پتروشیمی به اظهارات معاون عمرانی استاندار زنجان
مدیر سایت

واکنش پتروشیمی به اظهارات معاون عمرانی استاندار زنجان

پتروشیمی زنجان به اظهارات معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در جلسه هفته گذشته کارگروه امور زیربنایی استان واکنش نشان داد

بنا به گزارش روابط عمومی این شرکت، مدیرعامل پتروشیمی زنجان طی نامه‌ای خطاب به استاندار اعلام کرده است: «شرکت صنایع پتروشیمی متواضعانه از همه مدیران و کارشناسان در همه سطوح می‌خواهد از اکتفا به شعار دادن در حمایت از سرمایه‌گذاری یا انتشار اطلاعات نادقیق پرهیز فرمایند و یا خدای نکرده از این روش برای فرافکنی در واکنش به عدم رسیدن به اهداف خود در جلب و جذب سرمایه‌گذاری در شهرستان ایجرود و سایر شهرستان‌ها بهره نبرند.»

مهرداد سلطانی (معاون استاندار) در جلسه 22 اردیبهشت جاری کارگروه امور زیربنایی گفته بود: «ظرف مدت یک ماه (این را مصوبه داشته باشیم) با مجموعه پتروشیمی به نتیجه برسیم؛ اگر استدلا‌ل‌های دقیقی مبنی بر این‌که این زمین‌ها نیاز است به شما ارائه کردند و قانع‌کننده بود که هیچ اما اگر قانع‌کننده نبود این را بیاوریم در جلسه بعدی (جلسه بعد از یک ماه) یک مصوبه داشته باشیم که به هر حال آن بخش از زمین‌هایی که واگذار شده و مورد استفاده قرار ]نگرفته و[ قرار هم نیست مورد استفاده قرار بگیرد (با توجه به چشم‌اندازی که وجود دارد)، ما برای بخش‌های دیگر صنعت اختصاص بدهیم.»

محمدرضا مدیری در نامه خود به فتح‌الله حقیقی اظهار کرده است: «این شرکت آمادگی خود را به صاحبان سرمایه و صنعت برای واگذاری زمین اعلام کرده است و اگر تا کنون این اعلام توسط احدی از سرمایه‌گذاران مسموع نشده، آن را به این وسیله تکرار می‌کند.»

 

در بخش‌های دیگری از این نامه آمده است:

  • برخی رسانه‌ها این اظهارات را بدون توجه دادن به جدا بودن شخصیت حقوقی و مأموریت‌های "پتروشیمی" و "شهرک صنعتی پتروشیمی" منعکس کرده‌اند (یا دست‌کم برخی چنین برداشت کرده‌اند). پتروشیمی زنجان (طرح اوره و آمونیاک) در زمینی به مساحت تقریبی 60 هکتار در حال احداث است و شهرک صنعتی پتروشیمی در جوار طرح اوره و آمونیاک در دو بخش: شهرک صنایع پایین‌دستی پتروشیمی (350 هکتاری، دارای پروانه بهره‌برداری) و شهرک صنعتی عمومی (250 هکتاری و در دست اقدام برای اخذ پروانه) متمایز شده است.
  • تمامی اراضی موصوف "خریداری" شده و دارایی و منافع تمامی صدهزار سهام‌دار شرکت صنایع پتروشیمی محسوب می‌شود و برخلاف تصور و گزارش معاون محترم عمرانی در مقابل رسانه‌ها، بحث "واگذاری" در میان نبوده که اینک این حق بخواهد "سلب" شود. کما این­که بخشی از اراضی این شرکت توسط نهادهای استان مورد مناقشه قرار گرفت که پس از سال­ها دوندگی و اتلاف وقت و توجه و منابع این شرکت، در نهایت کمیسیون رفع تداخلات برای همه روشن کرد که اراضی مورد بحث، حقوق حقه­‌ی پتروشیمی زنجان است و از اراضی منابع طبیعی نیست.
  • سهام‌داران این شرکت، توجه مستقیم رئیس‌جمهوری محترم، جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای دکتر روحانی را به طرح پتروشیمی زنجان در سخنرانی‌های عمومی طی هر دو سفر استانی‌شان به زنجان، بخت-‌یاری طرح دانسته بودند. از دیگر سو حکایت پرغصه گشایش اعتبار اسنادی و مدارای ناگزیر سهام‌داران این شرکت با اوضاع اقتصادی مبتلابه دولت و کشور، ظاهراً نزد برخی به کم‌کاری تعبیر شده که منصفانه نیست. آخرین‌بار گزارشی از مهم‌ترین موانع و درخواست‌های این شرکت برای حل مشکلات در جلسه 10/12/99 کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خدمت جنابعالی تقدیم شد. منطقی به نظر می‌رسد اگر سرعت عمل در اجرای مصوبات همان جلسه (که مصوبات هم در حد "برگزاری جلسه" و نه لزوماً حل مشکلات بود) طی 70 روز گذشته به عنوان مقیاسی از توجه مقامات و نهادهای ذی­ربط در حمایت از سرمایه‌گذاری منظور شود، در این صورت زوایای آن چه معاون محترم عمرانی از آن تعبیر به "چشم‌اندازی که وجود دارد" کرده‌اند، واضح‌تر خواهد بود.
  • متأسفانه تحریم‌ها به اندازه کافی سرعت پیشرفت امور را کند کرده و استحضار دارید گاه رفع برخی موانع خارج از قدرت منابع استانی است ... اگر رفع مانعی خارج از توان ]مدیران و کارشناسان محترم[  است، لطفاً دستور صادر فرمایید مانع تازه‌ای نتراشند. رویکرد این شرکت حفظ طمأنینه در مواجهه با چنین اقدام‌هایی بوده است. سهام‌داران این شرکت نیز قدردان پیگیری و حمایت‌های خالصانه مدیران و کارشناسانی‌اند که تحقق این طرح عظیم را جهش بی‌سابقه و بزرگی برای توسعه استان می‌دانند.
  • تجربه وسعت و عمق حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح عظیم صنعتی پتروشیمی توسط نهادهای درون استان، قطعاً چون آینه در مقابل کسانی قرار دارد و قرار خواهد گرفت که مایل به سرمایه‌گذاری در این استان‌اند و سهام‌داران پتروشیمی را طرف مشورت خود قرار خواهند داد.
  • این شرکت ضمن یادآوری مضمون درخواست خود از حضرت­عالی (در نامه­‌ی تاریخ 14 اسفند 97)، دعوت از این شرکت را دست‌کم برای حضور در جلساتی که "پتروشیمی" یا شرکت‌های تابع آن در دستورکار قرار دارند، به خصوص وقتی قرار است قبل از اطلاع رسمی این شرکت از مذاکرات و مصوبات، رسانه‌های محترم خبری آن‌ها را مخابره کنند، تکرار می‌کند.

 

در پایان نامه مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی (صنایع کشاورزی و کود زنجان) تأکید شده: «این شرکت ضمن قدردانی از پشتیبانی و حمایت‌های گذشته و آینده حضرت­عالی، به تحول اخیر در معاونت جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری که به جدّ، پی­گیری و رفع موانع فراروی طرح را آغاز کرده است، چشم امید دارد و از اظهارنظرهای غیر دقیقی که بعضاً از سایر بخش­ها صادر می­‌شود، خسته و ناامید نمی­‌شود.»

Print
1733 رتبه بندی این مطلب:
2/3

انتخابگر پوسته

دی ان ان