Menu
سومین مرحله افزایش سرمایه پتروشیمی زنجان پایان یافت
مدیر سایت

سومین مرحله افزایش سرمایه پتروشیمی زنجان پایان یافت

پنج‌شنبه گذشته (ششم مهرماه) با ثبت رسمی افزایش سرمایه شرکت صنایع کشاورزی و کود (پتروشیمی) زنجان در اداره ثبت شرکت‌های زنجان، سومین مرحله افزایش این شرکت سهامی عام و بورسی پایان رفت.

مدیرعامل پتروشیمی زنجان با اعلام این خبر گفت: سرمایه ثبتی شرکت اینک به 612.5 میلیارد تومان رسیده که تقریبا 11 برابر سرمایه‌ای است که در زمان خروج دولت از سهام‌داری این شرکت ثبت شده بود.

دکتر محمدرضا مدیری افزود: وجوه مرحله سوم افزایش سرمایه، معادل 75 درصد سرمایه پیشین، مانند هر دو مرحله قبلی (در سال‌های 94 و 96) از محل آورده نقدی سهام‌داران و مطالبات حال‌شده تأمین شده است.

به گفته این مقام مسئول از آغاز انتشار آگهی افزایش سرمایه پس از دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار و ارسال پستی برگه‌های حق تقدم به آدرس سهام‌داران تا ثبت افزایش سرمایه بیش از 7 ماه به طول کشید و پراقبال‌ترین عملیات افزایش سرمایه به جهت مشارکت سهام‌داران خرد در آن به ثبت رسید.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی طرح تولید اوره و آمونیاک (پتروشیمی زنجان) در بهار امسال از 50 درصد فراتر رفته و ورود تجهیزات ساخت داخل و خارج به سایت پروژه در شهرستان ایجرود نیز از زمستان گذشته سرعت گرفته است.

مدیری با اشاره به ورود تجیهزاتی به ازش 5.5 میلیون یورو به سایت پروژه در بهمن ماه سال گذشته، به ورود تجهیز 7 میلیون یورویی کانوِرتُر آمونیاک در خرداد ماه امسال نیز پرداخت و افزود: دوهفته پیش نیز 5 نگله تجهیز جدید واحد اوره از اروپا با حمل دریایی به بندرعباس رسیده و اینک در تدارک حمل این تجهیزات به زنجان هستیم.

وی با قدردانی از حمایت‌ و پیگیری‌های آقای دکتر افشارچی (استاندار) و آقای دکتر مصطفی طاهری (نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع)، این حمایت‌ها را موجب گره‌گشایی‌های موثری در روند امور معطل‌مانده طرح عنوان کرد.

دکتر مدیری در بخش دیگری از اظهارات خود از پی‌گیری مرحله چهارم افزایش سرمایه نیز خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم تا نظر هیئت‌مدیره را برای مرحلۀ بعدی افزایش سرمایه جلب کنیم.

وی بار دیگر مشکل در تأمین منابع ارزی را مهم‌ترین چالش این طرح 600 میلیون یورویی عنوان و اظهار کرد: عمل نکردن بانک مرکزی به تعهدات خود در قبال این پروژه به خصوص در سال‌های 98 و 99،  این طرح را دوباره با دو سال تأخیر مواجه کرده ضمن این‌که ناکارآمد بودن نظام تأمین مالی فعلی به عنوان منبع تأمین مالی نیمی از پروژه، که امکان میان‌پرداخت به سازندگان تجهیزات خارجی در آن پیش‌بینی نشده است، همچنین تخصیص اسعار بی‌کیفیت و پرهزینه نزد کارگزاران کم‌تعهد و با تأخیرهای طولانی گاه تا یک‌سال، سهام‌داران و پروژه را تحت فشار شدید برای تأمین مالی قرار می‌دهد.

وی گفت: چالش‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی و به تبع آن؛ چالش‌های ارزی به طور مکرر روند پروژه را مورد آسیب قرار می‌دهند.

مدیرعامل پتروشیمی زنجان باردیگر تأکید کرد که «زمان پایان پروژه در حال حاضر تنها به تأمین مالی پروژه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک ملی وابسته است و هرگونه تأخیر و کندی در جریان وجوه نقد زمان اتمام پروژه را متناسباً به تأخیر خواهد انداخت.»

Print
628 رتبه بندی این مطلب:
2/0

انتخابگر پوسته

دی ان ان