Menu
SuperUser Account
/ دسته ها: اخبار عمومی

ساز توسعه بر فراز دشتهای ایجرود نواخته می شود «گزارشی از شهرک صنعتی شرکت صنایع پتروشیمی زنجان»


روی تپه سبز خوشه های نورسته گندم بستری شده اند برای گلهای وحشی که رنگ های نابشان زیر آفتاب نخستین روزهای خرداد 88 جلوه خاصی دارد . انگاری دستی رنگ های زندگی را در قالبی جا داده تا جریان داشته باشد میانشان بودن و ماندن ! جوانه زدن ، رشد کردن ، خوشه شدن ، طلایی گشتن و نان شدن در دستان کودکی که چشم به راه باباست . این رسم زندگی خاک اینجاست . اینجا دشتهای وسیع و گندم زارهای منطقه ایجرود است که مدتی پیش کلنگی در همین حوالی در میان هلهله جمعیتی که آغاز را به نظاره ایستاده بودند به زمین خورد تا پروژه ای با نام شرکت صنایع پتروشیمی زنجان کلید بخورد و برای مردم این دشت های سبز نان به بار آورد ، برای استان آبادانی و برای کشور سربلندی .

آذر 85 بود آن روز که قرار شد شرکت صنایع پتروشیمی زنجان در منطقه ایجرود احداث شود و اکنون پس از گذشت 2 سال و 5 ماه در کنار مهندس طالب پور سرپرست کارگاه همپا در دشت های سبز می گردیم تا او بگوید در این مدت چه گذشته و سهامداران و مردم استان پس از گذشت این مدت چه عایدشان شده است .
" ببینید این پروژه شامل سه بخش است ؛ " سایت " ، " آفسایت " و " یوتیلیتی " .
" سایت " همان ناحیه اصلی است که قرار است کل فعل و انفعالات شیمیایی در آن انجام شود ، بخش دیگر یوتیلیتی است که نیازهای اساسی پروژه از قبیل برق ، گاز ، سوخت و آب از این بخش تامین می شود و در قسمت ورودی فضا قرار دارد . مابقی تاسیسات نیز در " آفسایت " قرار دارد .
مهندس طالب پور با همین جمله ها بازدید از محوطه کارگاهی شرکت صنایع پتروشیمی زنجان را آغاز می کند . وی محوطه ای را نشان می دهد که زیرسازی های اولیه در آن انجام شده و می گوید :" اینجا قلب تپنده پروژه خواهد بود . همین جا مولکول NH4 می شکند تا به آمونیاک یعنی NH3 تبدیل شود . آمونیاک آماده در مخزن های ویژه ای ذخیره می شود و پس از آن در بخش اوره به کود اوره تبدیل می شود . در همین مسیر می توانید پی دو سالن بزرگ را ببینید به طول 210 متر و عرض 50 متر که قرار است تمام مواد ساخته شده در آنها ذخیره شود و پس از آن توسط تسمه نقاله به منطقه بسته بندی انتقال یابد . در این بخش تجهیزات دقیق ، سنگین و پیچیده ای برای این کار ساخته می شود تا محصول آماده فروش را عرضه کند ."
تپه مشرف به محوطه های 3 گانه را دور می زنیم و از فراز آن مهندس طالب پور به توضیحات خود ادامه می دهد : هر چند از میزان تولید ، مازاد داشته باشیم در این انبارها ذخیره می شود تا در زمان کاهش تولید وارد چرخه اصلی پروژه شود ."
او به فضای آزاد بسیار بزرگی که کارگاههای زیربنایی آن به اتمام رسیده اشاره می کند تا بگوید تاسیسات اصلی در این محوطه بنا می شود : " با تجربه ای که ما داریم اگر همه کارها خوب پیش برود و در بخش مالی و مهندسی که جدا از بخش اجرا هستند وقفه ای پیش نیاید 3 سال طول خواهد کشید تا پروژه به بهره برداری برسد . باید به این نکته توجه داشت که 80 درصد از مواد اولیه مورد نیاز ما برای راه اندازی این مجموعه از طریق خرید از تولیدکنندگان خارجی تامین می شود که اگر مشکل مالی در خرید آنها پیش نیاید به راحتی می توانیم آنها را تهیه کنیم ."
وی در خصوص تجربه قبلی خود یعنی پروژه پتروشیمی کرمانشاه می گوید : ما کار را در آن منطقه در آذر 83 آغاز کردیم و تا پایان سال 86 پروژه به بهره برداری رسید که امیدواریم در اینجا نیز بتوانیم چنین رشد خوبی را داشته باشیم .
سرپرست کارگاه همپا در مورد بحث انتقال گاز و آب هم ادامه داد : ما در این پروژه قدرت تولید برق مورد نیاز خود را داریم حتی تولیدمان به حدی است که در ساعاتی بتوانیم آن را به شبکه مرکزی بفروشیم اما آب و گاز مورد نیازمان باید به اینجا انتقال یابد و گاز از لوله هایی که از کنار جاده عبور داده شده تامین شود گاز مورد نیاز وقتی وارد چرخه شد در فورمر (CH4) وارد شده به C و H4 تبدیل می شود کربن به  COیا CO2 تبدیل می شود که در نهایت در همین پروسه به مصرف می رسد .
وی می افزاید : میزان آلایندگی این پروژه بسیار کم است گاز NH4 که شکسته می شود به  Nو4H تبدیل می شود که به مصرف می رسد . در مورد متان هم همین طور است فقط مسئله ما مصرف بالای آب است . به طور مثال امکان دارد پس از راه اندازی پروژه در فصول سرد زمان گذر این محل ابری را روی این تاسیسات ببینید که حاصل از بخارات آب موجود در پروژه است و پساب ضعیفی هم دارد البته ما اینجا تاسیسات تصفیه فاضلاب صنعتی را هم داریم که در قسمت یوتیلیتی انجام می شود .
" پس از طی مسافتی به محوطه ای می رسیم که محل اسکان کارگران ، تاسیسات رفاهی آن ، انبارهای روباز و روبسته مواد مورد نیاز دفترهای اصلی ، مخازن دفنی ، تعمیرگاه مکانیک ، باسکول ، سالن های بزرگ ساخت قطعات پیش ساخته ، سالنهای رنگ و سن بلاست در آن ساخته شده یا در حال احداث هستند .
مهندس طالب پور ، تجهیز کارگاه را یکی از جدی ترین و بهترین کارهای صورت گرفته می داند و ادامه می دهد : کارهای آماده سازی را انجام داده ایم و آماده ایم تا 3000 کارگر را در اینجا با تاسیسات رفاهی موجود اسکان دهیم البته قدرت گسترش این تاسیسات را نیز داریم .
 
 
Print
705 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

انتخابگر پوسته

دی ان ان