Menu
اولین محموله تجهیزات خارجی طرح پتروشیمی زنجان تخلیه شد
SuperUser Account
/ دسته ها: اخبار عمومی

اولین محموله تجهیزات خارجی طرح پتروشیمی زنجان تخلیه شد

با تخلیه‌ی سومین نِگله از نخستین محموله‌ی تجهیزات وارداتی از آلمان، گام مهم دیگری در احیای طرح پتروشیمی زنجان برداشته شد.

مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان با اعلام این خبر افزود: نگله‌ی اول، نوزدهم دی‌ماه گذشته، دومین نگله هفدهم بهمن‌ماه و آخرین نگله در تاریخ 25 بهمن‌ماه سال جاری به انبار پتروشیمی زنجان وارد شد.

دکتر محمدرضا مدیری مجموع وزن این نگله‌ها را بیش از 165 تن اعلام و اضافه کرد: این نگله‌ها همزمان در بندرعباس از کشتی تخلیه شدند ولی تفاوت در ابعاد و وزن این نگله‌ها، حمل آن‌ها را به محل کارخانه با تجهیزات باربری، سرعت‌ و زمان‌های مختلف ناگزیر کرد.

وی با اعلام این‌که «برای ساخت این دستگاه‌ها و قطعات باقی مانده، تاکنون در مجموع  چهارده میلیون یورو به شرکت زیمنس آلمان پرداخت شده»، گفت: مبلغ 4/1 میلیون یورو به عنوان پیش‌پرداخت در سال 1388 پرداخت شده بود ولی به دلیل عدم تأمین منابع مالی و همچنین تحریم‌های وقت، با وجود اتمام ساخت دستگاه‌ها توسط شرکت زیمنس، امکان تسویه فراهم نشده‌بود که با تغییر در ترکیب سهام‌داری و مدیریت شرکت، مذاکرات جدیدی با طرف آلمانی صورت گرفت تا قرارداد بازنویسی و احیا شود و نهایتاً با گشایش نخستین اعتبار اسنادی در آبان‌ماه، تجهیزات بلافاصله به مقصد ایران بارگیری شد.

دکتر مدیری گفت: بر اساس مجوز دریافتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمتر از 50 درصد منابع سرمایه‌گذاری طرح، صرف سفارش ساخت و خرید تجهیزات از خارج از کشور خواهد شد.

شایان ذکر است از پاییز سال 93 و پس از خروج دولت از سهام‌داری پتروشیمی زنجان، طی دو مرحله و از محل آورده سهام‌داران، سرمایه‌ی ثبتی شرکت با بیش از شش برابر افزایش به 350 میلیارد تومان رسیده‌است. آبان‌ماه گذشته نیز نخستین گشایش اعتبار اسنادی به مبلغ 157 میلیون یورو (مرکب از 125 میلیون یورو از محل اعتبارات صندوق توسعه‌ی ملی با عاملیت بانک ملی و 32 میلیون یورو تأمین‌شده توسط سهام‌داران) صورت پذیرفت و مشکل تأمین منابع ارزی به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل تأخیر در بهره‌برداری از این پروژه‌ی 600 میلیون یورویی مرتفع شد.

شرکت صنایع پتروشیمی زنجان دو ماه قبل نیز برای به حداقل رساندن اثرات منفی تحریم‌ها نام خود را بدون تغییر در مأموریت‌های شرکت به «شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان» تغییر داد

Print
781 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه

انتخابگر پوسته

دی ان ان